Category

Timpul petrecut în fața ecranelor

Început de iunie deja … A trecut deja un an greu. Altfel. Așa cum nu ni l-am fi închipuit niciodată, până acum. În acest context, mi-am propus să scriu despre timpul petrecut în fața ecranelor.

 

 

În contextul școlii online – oricât de mult aș vrea, nu pot să rup acest “nor” care  fulgeră și tună deasupra noastră. Cu siguranță pentru toți a crescut (mult) timpul petrecut în fața ecranelor.

 

Fie că vorbim despre eranul telefonului, al tabletei, al PC-ului sau al laptop-ului, copiii au fost “obligați” să pună ghiozdanul în cui. Acum e nevoie să se adapteze la camere web, termene de predare în Google Classroom, etc.

 

Situația stă la fel și pentru cadrele didactice, am citit despre o grămadă de greutăți întâmpinate și acolo. Dar pentru că sunt, în primul rând de partea cealaltă a baricadei – mama de 2 copii “aruncați de situație” în școala online – voi scrie din acest punct de vedere.

 

Subiectul timpului petrecut în fața ecranelor a fost mereu unul sensibil la noi în casă. Eu am încercat să îi țin pe băieți mai departe de jocurile video, de Play Station și a existat un fel de temporizare a activităților online. Nu au încă telefoane și monitorizăm încă orice fel de conținut accesează.

 

Tatăl copiilor (deh, IT job!), pe de altă parte, a subliniat mereu cât au copiii de beneficiat de pe urma realității virtuale, a căutat și a instalat jocuri sau a oferit activități potrivite vârstei și intereselor lor.

Pentru că au existat mereu mijloace tehnice diverse în casă și o parte din activitatea noastră profesională se desfășoară și AICI, în online (la mine) sau în zona tehnică (la domnul soț), copiii au fost expuși destul de repede acestei realități.

Despre copii… ce să spun? Au cerut timp pentru ecrane, preponderent în perioadele în care se petrecea mai mult timp în casă. Au acceptat (pe alocuri, ȘI sper, chiar AU ÎNȚELES) de ce alegem într-un anumit fel. Așa că este evident interesul meu pentru a vedea cât e (prea) mult și cât e necesar timpul în fața ecranelor.

 

De multe ori, alegerile noastre în privința timpului liber au fost diferite față de cele ale colegilor/prietenilor. Le-am explicat copiilor, pe cât a fost posibil, cu exemple clare, adaptate vârstei și interesului lor.

 

Dacă eu am preferat mereu o carte oricărei activități din fața unui ecran, mi-ar fi plăcut să îmbrățișeze și ei această pasiune. Deocamdată, nu pare :)! Dar, nu e timpul pierdut!

 

Nu îmi propun să dau sfaturi pentru că timpul petrecut în fața ecranelor este un subiect care suscită mult atenția. Un rău necesar, mai ales în perioada aceasta.

 

Dar m-aș bucura ca informațiile pe care eu le-am găsit/căutat, să deschidă o discuție la voi în familie. Cred în echilibru și mai cred că e important să vedem lucrurile în ansamblu, înainte de a arunca cu … tableta 😛

 

 

De multe ori, de-a lungul timpului, am descoperit informații utile, actuale pe site-ul Aha Parenting – resursa descoperită odată cu prima conferință a dr. Laura Markham la care am participat.

 

Cumva, vocea ei îmi răsună cu sens în vremuri în care nu știi pe cine să asculți și de unde să pornești. Din lectura câtorva astfel de postări, redau mai jos câteva idei despre timpul  petrecut în fața ecranelor :

 

  1. Setează obiective realiste

Dacă ai un copil care (deja) folosește ecranele multe ore pe zi, este total nerealist să reduci acest timp la doar 1 oră pe zi. Începe cu pași mici, de exemplu redu timpul cu 1-2 ore, în prima instanță.

 

Nu uita că primul pas spre schimbare este cel mai greu, așa că ai răbdare. Poți face un nou pas – poți reduce încă o data intervalul de timp petrecut în fata ecranelor – doar după ce noua regulă a devenit deja obișnuință (6 ore în loc de 8 ore, de exemplu).

 

2. Oferă alternative

 

Fie că propui tu alte activități sau hotărâți împreună ce ar vrea să facă, lucrați în echipă si căutați cât mai multe alternative pentru timpul petrecut în fața ecranelor. O discuție sinceră, caldă, apropiată despre timpul petrecut conectat la tehnologie NU este un prilej de a căuta vinovați și de striga pedepse sau ultimatum-uri.

 

De obicei, vina este “împărțită” – copilul a “fost lăsat” să își petreacă mai mult timp decât ar fi trebuit, asumă-ți responsabilitatea! Cu alte cuvinte, el a profitat de faptul că tu i-ai permis să petreacă timp în fața ecranelor.

 

Poți trata subiectul ca pe cel al dulciurilor – foarte apreciate, dar e preferabil să rămână “o tratație specială”, nu un obicei zilnic.

 

Întreabă-l pe copil ce ar vrea să facă în timpul respectiv ÎN LOC DE timpul petrecut în fața ecranelor. Descoperiți idei amuzante de petrecere a timpului (fără ecrane) și faceți o listă!

 

Iată câteva dintre propunerile specialiștilor, pe vârste.  Poate nu vi se potrivesc toate, dar cu siguranță veți găsi câteva idei drăguțe, ce pot fi adaptate ușor.

 

3. Ajută-l pe copil să învețe să se joace (independent)

 

Cercetările arată că acei copii care se joacă pasionați (atât de concentrați încât nu te aud când îi strigi :P) dezvoltă calități care îi vor ajuta să reușească orice își propun, în viață.

 

De fapt, prin joaca lor independentă își îmbunătățesc capacitatea de rezolvare a problemelor, perseverența, învață să facă față frustrărilor, își mențin concentrarea o perioadă mai lungă, își folosesc imaginația mai mult, etc.

 

Așa că, nu te simți vinovat dacă îi spui (des) copilului să se joace singur. Este în beneficiul lui!

 

Dacă nu este deja obișnuit să se joace singur, e cazul să intervii și să îți oferi ajutorul. Pas cu pas, poți antrena această abilitate.

 

4. Alege timp de calitate petrecut cu ecranele, când e posibil

 

Timpul petrecut în fața ecranelor poate fi folosit cu folos. De exemplu, folosirea în exces a aplicațiilor de socializare crește anxietatea pentru toate vârstele utilizatorilor. Pe de altă parte, sportul (chiar și clasele de mișcare organizate online) ajută corpul și mintea să se relaxeze și să funcționeze corect. În colaborare cu copilul tău, descoperă câteva activități ce pot fi făcute online, care au valoare educațională și pot fi făcute în timpul destinat ecranelor.

 

Discută cu copilul care este intervalul de timp rezonabil pentru aceste activități, dar si de ce sunt preferabile jocurilor video sau timpului petrecut la TV.

 

Câteva resurse:

    1. Twinkl are multe resurse interesante care pot fi folosite ușor.
    2. Audible are multe cărți in format audio, în mai multe limbi (limba română nu este, deocamdată, o opțiune, dar puteți exersa înțelegerea limbilor străine)
    3. Kids’ Yoga oferă variante de exerciții pentru copii, toate pot fi făcute online.
    4. O altă variantă ar fi să vizitați Boston Children’s Museum (și alte muzee) care oferă tururi virtuale.
    5. Zooborns poate fi interesant dacă ai copii pasionați de animale – aici, poți vedea imagini (împreună cu alte informații inedite despre animale) surprinse de camerele video ale unor grădini zoo sau a unor acvarii.
    6. Brooklyn Game Lab oferă un joc online pe care copiii îl pot “construi” de la zero.
    7. Pentru pasionații de desen, o aplicație ca Mo Willems poate fi opțiunea salvatoare: copiii vor învăța să deseneze și se vor distra. 
    8. Câteva “lecții” în format video am găsit și aici 🙂
    9. Dacă voi ați identificat alte resurse faine, haideți să facem lista mare și să o oferim mai departe, celor dragi care o pot utiliza 🙂 Aștept să îmi scrieți printr-un comentariu la postare sau printr-un mail despre alte resurse 💡

      5. Scrie noile reguli privind orele petrecute în fața ecranelor

      Cu alte cuvinte, cât timp din cel agreat de comun acord va fi folosit pentru jocuri video, pentru a revedea Pirații din Caraibe (big fans my boys :P), cât timp pentru un curs de scriere creativă sau pentru sport online. Semnați “înțelegerea” 🙂 Cei mai mici pot face doar un X dacă nu știu încă să scrie.

       

       

       

      6. Faceți un tabel/grafic

      Graficul – forma vizuală a înțelegerii voastre – va cuprinde program zilnic posibil de petrecut cu electronicele, DUPĂ ce s-a făcut deja timp de lectură, activități afară, joc liber.

       

      De fiecare dată când sunteți împreună (la masă, de exemplu) este bine să nu folosiți electronicele, pentru a încuraja interacțiunea directă între membrii familiei, cu atât mai mult dacă ați petrecut deja o parte din zi departe unii de alții.

      E preferabil să implicați și copiii în activități prin casă, cum ar fi așezarea/pregătirea mesei, dar pentru a deveni un obicei va trebui să îi faci conștienți de “sarcinile” care le revin.

       

       

      Fie că petreceți timpul împreună acasă (muncind de acasă sau un mix între birou/școală/casă), este bine să ne conectăm unii la ceilalți pe parcursul zilei.

       

       

      Trecerea de la un tip de activitate la alta trebuie făcută ușor, cu timp de adaptare și eventual odihnă, mai ales după activități intense.

      Poate fi util (si distractiv!) să aveți un grafic unde copiii pot bifa/verifica activitățile din fiecare zi. Dimineața, îi poți întreba pe copii ce fel de activități își doresc pentru jocul liber. Dacă se poate, fii disponibil la activități împreună în timpul jocului liber, astfel poți interveni ușor când apar discuții în contradictoriu sau momente grele, mai ales dacă e vorba de mai mulți copii.

       

      7. Perioada de adaptare

      Copiii folosesc ecranele pentru că se plictisesc. Dar nu e singurul motiv. Ecranele sunt la îndemână pentru a ne îndepărta de sentimentele “incomode”: dezamăgire, tristețe, anxietate, teamă, furie, dor, melancolie.

       

       

      E important să avem alternative, așa că e bine să ne folosim de orice prilej pentru a-i ajuta pe copii să facă față acestor sentimente. Pe măsura ce petrec tot mai mult timp fără ecrane, te poți aștepta la “revărsări” ale sentimentelor reprimate: respiră adânc, ai răbdare și ia zilele pe rând, așa cum vin.

      După ce veți depăși perioada de acomodare, vei descoperi un copil mai puțin iritabil, mai puțin agresiv. E posibil să observi că preia mai des inițiativa, că este mai disciplinat și că se poate concentra mai bine (și mai mult timp) atunci când se joacă. Dar beneficiul cel mai mare este ca un astfel de copil își va dezvolta abilitățile de interacțiune cu lumea, îmbunătățind constant reacția, în loc să se piardă pe sine în fața unui ecran.

      Oricât de tare ne-am speria de implicarea dispozitivelor electronice și de timpul petrecut în fața lor, cred că o expunere limitată, ca timp și cu o atentă selecție a conținutului căruia îi expunem pe copii, este utilă, ba chiar benefică.

Cred cu tărie că astăzi, copilăria este mult diferită față de copilăria noastră. Pentru că astăzi, inclusiv copilăria se desfășoară în era digitală. E important să le rămânem copiilor aproape, să le oferim ajutor și control pentru a-și dezvolta, în timp, AUTOCONTROLUL și să le explicăm faptul că realitatea nu este doar acolo, în ecrane.
Există specialiști care interzic accesul la ecrane până la vârsta de 5-6 ani, dar nu știu căt de mulți dintre noi pot pune în practică aceste recomandări.
Mai cred că internetul e creat pt adulți, iar noi, cu mintea de adult, nu realizăm ce simt/înțeleg copiii din folosirea internetului, așa că este extrem de important să le fim interfață și să le “traducem” o parte din ceea ce li se întâmplă.
Voi oferiți copiilor timp cu ecranele? În fiecare zi? Aveți limite sau restricții de conținut?
Sunt foarte curioasă cum vedeți voi povestea asta și ce experiențe aveți 🙂
Facebook Comments Box
Facebooktwitterredditlinkedin

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.